Dydaktyka Języka Polskiego jako Obcego- Moduł I + II
Moduł przeznaczony dla nauczycieli, którzy nauczają innych przedmiotów niż język polski
Cel studiów
Celem studiów jest przygotowanie merytoryczne i dydaktyczne do wykonywania zawodu nauczyciela kultury i języka polskiego cudzoziemców na wszystkich poziomach zaawansowania (A0-C2) zarówno w instytucjach krajowych, jak i w szkołach poza granicami Polski.
Adresaci
Adresatami studiów są absolwenci neofilologii i innych studiów społeczno-humanistycznych 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich a także absolwenci studiów niehumanistycznych
Korzyści dla słuchaczy
Absolwent zdobędzie wiedzę z zakresu metod nauczania języka polskiego jako obcego i opisów poziomów kompetencji językowej. Zapozna się z najnowszymi technikami nauczania podsystemów języka polskiego oraz metodami nauczania sprawności językowych i będzie umiał stosować je w praktyce dydaktycznej. Pozna metody testowania języka polskiego jako obcego, aby nauczał nie tylko zgodnie z obowiązującymi standardami, ale też potrafił przygotować do egzaminu państwowego. Absolwent zdobędzie umiejętność tworzenia określonych typów kursów i budowania autorskich programów dostosowanych do poziomu zaawansowania. Zaznajomi się z technikami multimedialnymi (słowniki, programy komputerowe, platformy e-learningowe) i sposobami ich wykorzystania w pracy lektora języka polskiego.
Absolwenci otrzymują dyplom ukończenia studiów nauczania języka polskiego jako obcego uprawniający do wykonywania zawodu lektora języka polskiego w kraju i za granicą.
Absolwenci otrzymują dyplom ukończenia studiów nauczania języka polskiego jako obcego uprawniający do wykonywania zawodu lektora języka polskiego w kraju i za granicą.
Absolwenci studiów podyplomowych w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego, którzy ukończyli studia drugiego stopnia w zakresie filologii polskiej lub neofilologii mogą być członkami komisji egzaminacyjnej w podmiotach uprawnionych do organizowania egzaminu z języka polskiego jako obcego, który pozwala na urzędowe poświadczenie znajomości języka polskiego cudzoziemcom lub obywatelom polskim na stałe zamieszkującym za granicą zgodnie z Ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizowaniu i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.
Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy posiada uprawnienia do organizowania egzaminów z języka polskiego jako obcego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego.
Kadra
Wykładowcami są glottodydaktycy języka polskiego, będący pracownikami ośrodków akademickich zajmujących się nauczaniem, testowaniem i promowaniem języka i kultury polskiej, mający wieloletnie doświadczenie w kształceniu lektorów języka polskiego.
Ramowy program
MODUŁ I - obowiązkowy dla absolwentów filologii polskiej 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, neofilologii i innych studiów społeczno-humanistycznych 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz dla absolwentów studiów niehumanistycznych w tym czynnych zawodowo nauczycieli oraz cudzoziemców, którzy ukończyli filologię polską (za granicą).
- Nauczanie polskiej wymowy i ortografii:
- techniki nauczania wymowy i ortografii języka polskiego obcokrajowców
- wymowa na lekcjach języka polskiego jako obcego – rola słuchania w treningu fonetycznym, rodzaje ćwiczeń fonetycznych
- ortografia na lekcjach jpjo – słuchanie a ortografia, rodzaje ćwiczeń ortograficznych
- teksty kultury na lekcji fonetyki
- rodzaje dyktand
- Nauczanie gramatyki:
- najnowsze koncepcje nauczania gramatyki (nauczanie metodą komunikacyjną języka o rozwiniętej fleksji, kolejność wprowadzania poszczególnych zagadnień gramatycznych)
- konwencjonalne i niekonwencjonalne techniki wprowadzania, utrwalania i praktykowania materiału gramatycznego
- przegląd pomocy dydaktycznych przeznaczonych na poszczególne poziomy zaawansowania
- zapoznanie słuchaczy z wykazem zagadnień gramatycznych dla poziomu B1, B2 i C1 według „Standardów wymagań dla poszczególnych certyfikatowych poziomów zaawansowania znajomości języka polskiego jako obcego”
- Nauczanie słownictwa:
- najnowsze koncepcje nauczania leksyki
- konwencjonalne i niekonwencjonalne metody wprowadzania i utrwalania słownictwa
- przegląd pomocy dydaktycznych
- przegląd słowników języka polskiego – ogólnych i dla cudzoziemców
- wykaz zagadnień leksykalnych dla poziomów B1, B2, C1 zawartych w „Standardach wymagań dla poszczególnych certyfikatowych poziomów zaawansowania znajomości języka polskiego jako obcego”
- Nauczanie mówienia i słuchania:
- techniki nauczania mówienia i słuchania
- prezentacja typów ćwiczeń z podziałem na poziomy znajomości jpjo (od A1 do C2)
- korelacja z nauczaniem pozostałych sprawności językowych
- Nauczanie czytania i pisania:
- techniki nauczania czytania i pisania
- przykłady ćwiczeń do nauki czytania i pisania z podziałem na poszczególne poziomy znajomości jpjo (od A1 do C2)
- korelacja z nauczaniem pozostałych sprawności językowych
- Nauczanie literatury i kultury:
- funkcjonalizacja tekstów literackich na lekcji języka polskiego jako obcego
- analiza propozycji metodycznych odnośnie do nauczania literatury i kultury polskiej jako obcej
- prezentacja podręczników do nauczania jpjo pod kątem obecności i sposobu wykorzystania tekstów literackich
- Lingwistyczno-kulturowe uwarunkowania nauczania polszczyzny cudzoziemców:
- ogólna charakterystyka systemu językowego polszczyzny
- wybrane trudności wynikające z różnic między polszczyzną a j. angielskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim, etc.
- problemy wynikające z interferencji językowej (typy kalek językowych)
- problemy interkulturowe (trudności wynikające z różnic kulturowych)
- polska specyfika kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego
- Planowanie kursu i lekcji języka polskiego jako obcego:
- zasady planowania kursu języka polskiego jako obcego
- system certyfikatowy języka polskiego jako obcego i standardy wymagań egzaminacyjnych
- charakterystyka podręczników i pomocy dydaktycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego
- zadania lektora języka polskiego jako obcego
- Pomiar wyników kształcenia – testowanie i sprawdzanie
- rodzaje kontroli i jej znaczenie w dydaktyce języka obcego, pomiar różnicujący i sprawdzający
- testy językowe i ich rodzaje, kryteria poprawności testu
- ocenianie i punktowanie jednostek testu i zadań otwartych
- certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego
- testowanie sprawności językowych
- testowanie części systemu języka polskiego
- Multimedia w nauczaniu języka polskiego jako obcego
- teoretyczne podstawy wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu jpjo
- programy komputerowe wspomagające pracę nauczyciela jpjo
- e-słowniki języka polskiego, korpusy współczesnej polszczyzny, platformy edukacyjne – omówienie przydatności i sposobów wykorzystania na lekcji jpjo
- Praktyki:
- prowadzone są w Letniej Szkole Kultury i Języka Polskiego dla Obcokrajowców przy WSG
MODUŁ II – obowiązkowy dla absolwentów neofilologii i innych studiów społeczno-humanistycznych 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz dla absolwentów studiów niehumanistycznych w tym czynnych zawodowo nauczycieli oraz cudzoziemców, którzy ukończyli filologię polską (za granicą).
- Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego:
- podstawowe zagadnienia z zakresu fonetyki – budowa aparatu mowy, charakterystyka artykulacyjna głosek, zmiany głoskowe
- odmiana rzeczowników, liczebników i przymiotników i czasowników
- słowotwórstwo – sposoby tworzenia derywatów prostych i złożonych, najważniejsze formanty
- budowa zdania prostego i złożonego, związki linearne, strukturalne i semantyczne, części zdania pojedynczego, typy zdań złożonych
- Gramatyka funkcjonalna języka polskiego:
- funkcje poszczególnych części mowy
- funkcje składniowe i semantyczne przypadka
- klasy semantyczne czasowników – charakterystyka
- związki rzeczownika z liczebnikiem i rzeczownikiem
- wybrane problemy budowy zdania prostego i złożonego
- Stylistyka i kultura języka:
- środowiskowe zróżnicowanie polszczyzny
- odmiany stylowe języka polskiego
- trudne miejsca polszczyzny
- Polska literatura współczesna:
- fazy rozwojowe literatury po 1945 r.
- główne nurty w literaturze po 1945 r.
- sylwetki pisarzy
- Wiedza o filmie polskim:
- główne nurty w filmie polskim po 1945 r.
- polska szkoła filmowa
- Teatr polski:
- największe dokonania w teatrze polskim od renesansu do przełomu XIX i XX w.
- polski teatr monumentalny
- reformatorzy teatru polskiego
- polski dramat i teatr na początku XXI wieku
- Sztuka ludowa:
- polskie tańce ludowe
- podania i baśnie ludowe
- główne nurty w sztuce ludowej
- Wybrane zagadnienia z historii Polski:
- najważniejsze wydarzenia w historii Polski od średniowiecza do współczesności
- Polska w świecie współczesnym
Forma zaliczenia
- Zaliczenia z wszystkich przedmiotów
- Egzamin końcowy
- Praktyki
Ilość godzin
360 godz. (w tym 60 godz. praktyk)